Input:

Kalendář ředitele střední školy pro školní rok 2024/25 Garance

6.9.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.4
Kalendář ředitele střední školy pro školní rok 2024/25

PaedDr. František Havelka, Ph.D.

Období školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny školních prázdnin upravuje vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku, ve znění pozdějších předpisů. Informace k organizaci školního roku 2024/2025 vycházejí z výše uvedených právních předpisů.

Období školního vyučování ve školním roce 2024/2025 začne ve všech základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích v pondělí 2. září 2024. Vysvědčení s hodnocením za první pololetí bude žákům předáno ve čtvrtek 30. ledna 2025.

Období školního vyučování ve druhém pololetí bude ukončeno v pátek 27. června 2025.

Podzimní prázdniny připadnou na úterý 29. října a středu 30. října 2024.

Vánoční prázdniny budou zahájeny v pondělí 23. prosince 2024 a skončí v pátek 3. ledna 2025. Vyučování začne v pondělí 6. ledna 2025.

Vysvědčení s hodnocením za první pololetí bude žákům předáno ve čtvrtek 30. ledna 2025.

Jednodenní pololetní prázdniny připadnou na pátek 31. ledna 2025.

Jarní prázdniny v délce jednoho týdne jsou podle sídla školy stanoveny takto:

Termín  Okresy, obvody hl. města Prahy
3. 2. - 9. 2. 2025 Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Český Krumlov, Klatovy, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Ostrava-město, Prostějov
10. 2. - 16. 2. 2025 Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov, Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Karviná
17. 2. - 23. 2. 2025 Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary, Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek,
24. 2. - 2. 3. 2025 Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín, Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín
3. 3. - 9. 3. 2024 Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec, Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál
10. 3. - 16. 3. 2025 Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem, Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník

Poznámky k tabulce:

Praha 1 až 5 jsou městské části: Praha 1, Praha 2, Praha 3, Praha 4, Praha 5, Praha 11, Praha 12, Praha 13, Praha 16, Praha-Kunratice, Praha-Libuš, Praha-Lipence, Praha-Lochkov, Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Praha-Šeberov, Praha-Újezd, Praha-Velká Chuchle, Praha-Zbraslav, Praha-Zličín

Praha 6 až 10 jsou městské části: Praha 6, Praha 7, Praha 8, Praha 9, Praha 10, Praha 14, Praha 15, Praha 17, Praha 18, Praha 19, Praha 20, Praha 21, Praha 22, Praha-Kolovraty, Praha-Běchovice, Praha-Benice, Praha-Březiněves, Praha-Čakovice, Praha-Ďáblice, Praha-Dolní Chabry, Praha-Dolní Měcholupy, Praha-Dolní Počernice, Praha-Dubeč, Praha-Klánovice, Praha-Koloděje, Praha-Královice, Praha-Křeslice, Praha-Lysolaje, Praha-Nebušice, Praha-Nedvězí, Praha-Petrovice, Praha-Přední Kopanina, Praha-Satalice, Praha-Suchdol, Praha-Štěrboholy, Praha-Troja, Praha-Vinoř.

Velikonoční prázdniny připadnou na čtvrtek 17. dubna 2025, pátek 18. dubna 2025 je tzv. ostatním svátkem podle zákona č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu, ve znění pozdějších předpisů.

Hlavní prázdniny budou trvat od 28. června 2025 do 31. srpna 2025.

Období školního vyučování ve školním roce 2025/2026 začne v pondělí 1. září 2025.

Státní svátky:

Státní svátky a ostatní svátky jsou dny pracovního klidu a jsou stanoveny zákonem č. 245/2000 Sb., o státních svátcích.

Státní svátky pro školní rok 2024/25 - vlajková výzdoba:

28. září (So)  – Den české státnosti 
28. říjen (Po)  – Den vzniku samostatného československého státu 
17. listopad (Ne)  – Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studenstva
1. leden (Čt)  – Den obnovy samostatného českého státu 
8. květen (Čt)  – Den vítězství 
5. červenec (So)  – Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje 
6. červenec (Ne)  – Den upálení mistra Jana Husa

Ostatní svátky:

24. prosinec (Út) – Štědrý den

25. prosinec (St) – 1. svátek vánoční

26. prosinec (Čt) – 2. svátek vánoční

1. leden (Čt) –Nový rok

18. duben (Pá) – Velký pátek

21. duben (Po) – Velikonoční pondělí

1. květen (Čt) – Svátek práce

Významné dny České republiky:

8. říjen – Památný den sokolstva

11. listopad – Den válečných veteránů

16. leden – Den památky Jana Palacha

27. leden – Den památky obětí holocaustu a předcházení zločinům proti lidskosti

8. březen – Mezinárodní den žen

9. březen – Den památky obětí vyhlazení terezínského rodinného tábora v Osvětimi - Březince

12. březen – Den přístupu České republiky k Severoatlantické smlouvě (NATO)

28. březen – Den narození Jana Ámose Komenského

7. duben – Den vzdělanosti

5. květen – Květnové povstání českého lidu

15. květen – Den rodin

27. květen – Den národního vzdoru

10. červen – Den památky obětí vyhlazení obce Lidice

18. červen – Den hrdinů druhého odboje

25. červen – Den odchodu okupačních vojsk

27. červen – Den památky obětí komunistického režimu

21. srpen – Den památky obětí invaze a následné okupace vojsky Varšavské smlouvy (1968)

Významné dny jsou dny pracovními.

Právní úprava:

  • zákon č. 252/2000 Sb., o státních svátcích, o významných dnech a dnech pracovního klidu

  • zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce

  • zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

  • vyhláška č. 3/2015 Sb., o některých dokladech o vzdělání

  • vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání

  • vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku

  • vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky

  • vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů

  • vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení)

Plán práce – průběžné úkoly pro vedení všech druhů a typů škol

Plán práce - průběžné úkoly pro vedení všech druhů a typů škol
Celoroční úkoly BOZP, PO, CO
dodržování předpisů BOZP, zápis do knihy závad
hlášení mimořádných událostí
kontrola hasicích přístrojů
kontrola požární knihy, knihy závad
preventivní lékařské prohlídky - každé dva roky
preventivní prohlídka objektů, zápis do Požární knihy
úklid okolí školy
zabezpečit prostřednictvím odborně způsobilé osoby posouzení požárního nebezpečí
kontrola zápisů v knize závad a odstraňování
plnění úkolů vyplývajících ze zákona o svobodném přístupu k informacím
aktualizace webu
propagace školy
Výchovný a vzdělávací proces
řízení a kontrola metodické práce a dalšího vzdělávání učitelů
aktualizace školního vzdělávacího programu
seznámení zaměstnanců školy s novými předpisy, vyhláškami a pokyny
zabezpečení prevence proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance
evidence pracovní doby
Září BOZP, PO, CO
kontrola a harmonogram zdravotních prohlídek
kontrola školení 1. pomoci
školení BOZP, PO a CO - noví pracovníci
kontrola dílčích provozních řádů
kontrola elektrospotřebičů
kontrola uskladnění OOPP
kontrola vyčištění oken, svítidel a zdrojů světla
seznámení žáků se školním řádem, BOZP
kontrola hospodaření s OOPP
kontrola školního prostředí - třídy, chodby, sály
Ostatní
platové postupy
počty žáků, úvazky pedagogů
přehled o zaměstnancích pro PaM
statistický výkaz o škole
založení evidence pracovní doby
Výchovný a vzdělávací proces
kontrola dokumentace, kontrola účetních dokladů
zpracování rozvrhů hodin
zpracování plánu akcí
plán uvádění začínajících učitelů
plán dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
zpracování zprávy o činnosti školy za uplynulý školní rok
pedagogická rada
vlajková výzdoba při příležitosti státního svátku
Statistické výkazy
aktualizace údajů
Říjen BOZP, PO, CO
kontrola dodržování vybraných předpisů BOZP
provedení cvičného požárního poplachu - zápis do Požární knihy
prověřit stav dokumentace školy o BOZP
Ostatní
kontrola hospodářských smluv, kontrola účetních dokladů
návrh rozpočtu na příští kalendářní rok
jmenování inventarizační komise
příprava návrhů na vyřazení z inventáře
vlajková výzdoba při příležitosti státního svátku
Výchovný a vzdělávací proces
kontrola knihy úrazů
kontrola plnění plánu akcí
kontrola upravenosti tříd a prostor školy
porada s vedoucími oddělení - vybavenost, změny
příprava inventáře k inventarizaci
Statistické výkazy
P 1-04 Čtvrtletní výkaz o pracovnících a mzdových prostředcích v regionálním školství
uzávěrka účetnictví
Listopad BOZP, PO, CO
příprava a provedení inventarizace
údržba chodníků v zimním období
Ostatní
kontrola čerpání rozpočtu, návrh rozpočtu, kontrola účetních dokladů
provádění inventarizace
předkládání statistických výkazů
vlajková výzdoba při příležitosti státního svátku
Výchovný a vzdělávací proces
kontrola plnění plánu akcí
kontrola pedagogické dokumentace
pedagogická rada
požadavky pedagogických pracovníků na rozpočet
Prosinec BOZP, PO, CO
kontrola plnění plánu revizí, odborných prohlídek
kontrola elektrických spotřebičů
údržba chodníků v zimním období
Ostatní
dokončení inventarizace, kontrola účetních dokladů
informování zřizovatele o výsledcích hospodářské činnosti
kontrola čerpání FKSP
plán čerpání FKSP pro příští rok
kontrola termínů platových postupů
kontrola materiálních zásob
kontrola tiskopisů a vysvědčení SEVT – objednávka
rozbor čerpání dovolené za kalendářní rok
zajištění budov a zařízení proti poškození mrazem
Výchovný a vzdělávací proces
kontrola činnosti oddělení
příprava lednové pedagogické rady
zaměstnání učitelů o zimních prázdninách
Leden BOZP, PO, CO
kontrola posledního termínu revize hromosvodů (1x za pět let)
kontrola přenosných elektrospotřebičů
kontrola vybavení lékárniček
údržba chodníků v zimním období
vyhodnocení dodržování seznamu prací zakázaných ženám a mladistvým
vyhodnocení stavu pracovní a školní úrazovosti
Ostatní
návrh na skartaci písemností školy
zpracování výsledků inventarizace
předkládání statistických výkazů, kontrola účetních dokladů
sestavení plánu čerpání rozpočtu
Výchovný a vzdělávací proces
příprava plánu akcí na další pololetí
umělecká rada
pedagogická rada
zapsání známek a absence do elektronické dokumentace
příprava na soutěže
tisk výpisů vysvědčení
Statistické výkazy
P 1-04 Čtvrtletní výkaz o pracovnících a mzdových prostředcích v regionálním školství
uzávěrka účetnictví, rozbory hospodaření
Únor BOZP, PO, CO
kontrola nástěnných hydrantů (každých šest měsíců)
kontrola tělocvičného zařízení TO - (2x do roka)
kontrola vyčištění oken, svítidel a zdrojů světla
údržba chodníků v zimním období
příprava prověrky BOZP
Ostatní
přepočet daně za minulý kalendářní rok, kontrola účetních dokladů
zajištění období jarních prázdnin
návrh na opravy budovy
Výchovný a vzdělávací proces
příprava na soutěže
Březen BOZP, PO, CO
cvičný požární poplach
kontrola dodržování provozního řádu školy
provedení kontroly PC a TV techniky
Ostatní
informování zřizovatele o výsledcích hospodářské činnosti
kontrola rozpočtu školy, kontrola účetních dokladů
kontrola správnosti vedení dokumentace školy
upřesnění požadavků na malování a opravy o hlavních prázdninách
zajištění úklidu školy o jarních prázdninách
přiznání k dani z příjmu
Výchovný a vzdělávací proces
kontrola dodržování školního řádu
kontrola využití didaktické techniky - návrhy na obměnu a nákup nové
zaměstnání učitelů o jarních prázdninách
Duben BOZP, PO, CO
kontrola upravenosti tříd a prostor školy
poučení žáků o chování v prostorách dvora a školní zahrady
Ostatní
kontrola dodržování smluv a dohod, kontrola účetních dokladů
objednávka učebnic a učebních pomůcek
sečení trávy v areálu školy
Výchovný a vzdělávací proces
pedagogická rada
kontrola plnění osnov a ŠVP
kontrola třídní dokumentace
výsledky soutěží
Květen BOZP, PO, CO
kontrola dodržování provozního řádu školy
kontrola elektrických spotřebičů
Ostatní
kontrola čerpání rozpočtu, návrh rozpočtu, kontrola účetních dokladů
objednávky čisticích, zdravotnických a kancelářských potřeb
plán dovolených provozních a THP pracovníků
vlajková výzdoba při příležitosti státního svátku
zajištění prázdninové údržby a úklidu školy
Výchovný a vzdělávací proces
kontrola klasifikace
kontrola plnění učebních osnov a ŠVP
Soutěže
zajištění přijímacího řízení
schůzka KRPŠ
Červen BOZP, PO, CO
kontrola uskladnění OOPP
opatření k ochraně majetku před odchodem na prázdniny
projednání školních a pracovních úrazů za školní rok
zabezpečení objektů školy v době hlavních prázdnin
Ostatní
harmonogram prací pro závěr školního roku
informování zřizovatele o výsledcích hospodářské činnosti
bezpečné uložení cenných předmětů, zabezpečení budovy
pracovní náplň pracovníků, kteří čerpali v průběhu roku dovolenou
zajištění prázdninového provozu školy
zabezpečení úklidu a drobných oprav o prázdninách
zajištění výplat mezd o prázdninách, kontrola účetních dokladů
Výchovný a vzdělávací proces
konečný stav přijímacího řízení
náměty pro plán práce na nový školní rok
požadavky na změny v organizaci školy
stanovení termínu kontroly a podpisu vysvědčení
uzavření dokumentace tříd
vyřazení absolventů
pedagogická rada
Vysvědčení
Červenec, srpen plán práce v přípravném týdnu v srpnu
provedení oprav, údržby
přebírání pošty v období prázdnin
příprava zahajovací pedagogické rady v srpnu
úřední dny ve škole
vlajková výzdoba při příležitosti státního svátku
kontrola nástěnných hydrantů (každých šest měsíců)
kontrola pracovišť z hlediska BOZP, PO, CO a hygieny
kontrola tělocvičného zařízení TO - (2x do roka)
kontrola termínů revizí
kontrola vybavení lékárniček
odborná prohlídka kotelny před zahájením sezóny
odolnost budovy proti násilnému vniknutí
prověrka správnosti traumatologického plánu
přidělení osobních ochranných pracovních prostředků
vydat, aktualizovat a doplnit vnitřní směrnice a předpisy
doplnění osobní evidence zaměstnanců
kontrola ukončení oprav a úklidu ve škole
úprava prostor kolem školy, zahrada
vyhotovení platových výměrů
organizace zahájení školního roku
plán kontrolní činnosti
plán práce na nový školní rok

Září

do 2. září (přípravné období – srpen)

  • stanovení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti pedagogickým pracovníkům na období školního vyučování nebo na období pololetí školního vyučování,

(§ 23 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb. a nařízení vlády č. 75/2005 Sb.)

  • ředitel školy vypracuje písemný rozvrh týdenní pracovní doby, seznámí s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 2 týdny před začátkem období, na něž je pracovní doba rozvržena; nedohodne-li se se zaměstnancem na jiné době seznámení

(§ 84 ZP)

  • uzavření dohod o provedení práce, dohod o pracovní činnosti

(§ 75 až 77 ZP)

  • ředitel školy zajistí seznámení nových zaměstnanců s pracovním řádem, s vnitřními směrnicemi, předpisy k zajištění BOZP, kolektivní smlouvou

(§ 37 odst. 5 ZP)

  • aktualizace a kontrola přehledu zaměstnanců, kteří do konce roku musí absolvovat periodickou prohlídku, žádost o periodickou prohlídku

(§ 11 vyhlášky č. 79/2013 Sb., v platném znění)

  • kontrola, aktualizace, vyvěšení rozvrhů tříd, učeben, řádů učeben, provozních řádů, místních seznamů, rozpisu dohledů

  • vydání nových platových výměrů novým zaměstnancům (v den nástupu do práce)

(§ 134 ZP)

  • vydání nových platových výměrů novým zaměstnancům (v den nástupu do práce)

(§ 113 odst. 4 ZP)

  • hodnocení v opravném termínu

(§ 53, § 69 odst. 6 ŠZ)

  • komisionální opravné zkoušky

  • (§ 53, § 69 odst. 7 ŠZ)

  • vypracování ročního plánu činnosti

  • rozvrhy

  • úplata za školní stravování

  • vypracování plánu autoevaluace

(§ 12 školského zákona)

1. září

  • začátek školního roku

(§ 24 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb.)

  • účinnost změny platového výměru v září: vydání platových výměrů novým zaměstnancům, vydání nových platových výměrů stávajícím zaměstnancům v souvislosti se změnou platu

(§ 136, § 334 odst. 1 ZP)

  • účinnost změny mzdového výměru v září: vydání mzdových výměrů novým zaměstnancům, vydání nových mzdových výměrů stávajícím zaměstnancům v souvislosti se změnou mzdy

(§ 113 odst. 4, § 334 odst. 1 ZP)

od 1. září

  • závěrečná zkouška – konání závěrečných zkoušek (náhradní, opravné)

1. - 20. září

  • období, kdy se mohou konat ústní zkoušky SČ MZ a zkoušky profilové části (termíny zkoušek určí ředitel školy). Praktické zkoušky se mohou konat výjimečně konat i dříve

    • maturitní zkouška – podzimní zkušební období

    • profilová část maturitní zkoušky všech forem

    • maturitní zkouška, společná část – ústní zkoušky

Změny školské legislativy

Novelizace vyhlášky č. 13/2005 Sb.

Novely vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění (dále jen "vyhláška č. 13/2005 Sb.") přinesla s účinností od 1. 9. 2024 následující změny:

  • na dobu neurčitou se prodlužuje jazyková příprava cizinců, kteří se v ČR vzdělávají maximálně 36 měsíců,

  • žáci cizinci budou mít nárok na 400 hodin výuky v určených školách,

  • způsob zajištění výuky je stejný jako v předcházejících letech.

Novela zákona č. 67/2022 Sb.

Novela zákona č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, v platném znění dále jen "Lex Ukrajina") zveřejněná ve Sbírce zákonů pod č. 454/2023 Sb., umožňuje cizincům prodloužení dočasné ochrany do 31. 3. 2025, prodlužuje platnost většiny pravidel obsažených v Lex Ukrajina pro oblast regionálního školství až do 31. 8. 2025 a přináší zároveň další změny, které jsou účinné od 1. 9. 2024.

Mezi nejdůležitější změny patří:

  • možnost upravit pro cizince s dočasnou ochranou obsah vzdělávání tak, že nemusí být v souladu se školním vzdělávacím programem nebo akreditovaným vzdělávacím programem, zůstane zachována pouze pro cizince požívající dočasné ochrany po dobu kratší než 12 měsíců;

  • zrušuje se možnost vytvářet tzv. segregované třídy a oddělení složené pouze z ukrajinských dětí, žáků nebo studentů;

  • možnost přijetí do probíhajícího 1. ročníku střední školy jako do vyššího ročníku zůstane zachována pouze pro cizince požívající dočasné ochrany po dobu kratší než 12 měsíců;

  • zrušuje se možnost výjimky z požadavku znalosti českého jazyka pro pedagogické pracovníky.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, v platném znění – novela účinná od 1. 1. 2025

Novela zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, v platném znění (dále jen "zákon o pedagogických pracovnících" nebo "ZPP") nově definuje:

  • kdo je pedagogickým pracovníkem, resp. kdo může být zaměstnavatelem pedagogického pracovníka (§ 2 ZPP),

  • rozšiřuje skupinu pedagogických pracovníků o zaměstnance společenství obcí nebo zaměstnance právnické osoby zřízené nebo založené společenstvím obcí, pokud jeho prostřednictvím zajišťuje příspěvková organizace vykonávající činnost školy nebo školská právnická osoba plnění svých úkolů. Nově vložen je § 32a, který definuje odlišný výkon pravomocí ředitele školy vůči zaměstnanci společenství obcí nebo právnické osoby zřízené nebo založené společenstvím obcí ve jmenovaných případech a další odchylky při zaměstnávání těchto pedagogických pracovníků.

Jedná se o analogii sdíleného (tzv. létajícího) úředníka dle § 53e zákona č. 128/2000 Sb., o obcích u aktivit, které nemají charakter správní činnosti, ale v oblasti školství, proto bylo nezbytné upravit zákon o pedagogických pracovnících, který dosud předpokládal výkon přímé pedagogické činnosti výhradně vlastními zaměstnanci.

Další významné předpisy dotýkající se oblasti školství

Vyhláška č. 146/2024 Sb., o požadavcích na výstavbu (dále jen "vyhláška č. 146/2024 Sb.")

Nová vyhláška č. 146/2024 Sb., provádí některá ustanovení nového stavebního zákona. Jednoznačně definuje používané pojmy, a kromě obecně platných principů a technických požadavků pro veškerou výstavbu obsahuje i speciální požadavky na stavby pro výchovu a vzdělávání. Je zásadně provázána s tzv. hygienickou vyhláškou.

Vyhláška č. 160/2024 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání (dále jen "vyhláška č. 160/2024 Sb.")

Nová vyhláška č. 160/2024 Sb., nahrazuje vyhlášku č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. Nová vyhláška si klade za cíl nastavení jednodušších povinností a předání vybraných rozhodovacích kompetencí zřizovatelům, ředitelům škol a školských zařízení, aniž by došlo k ohrožení principů ochrany veřejného zdraví. Právní úprava nově vypouští striktní parametry, jako např. plošné ukazatele, tj. m2 na dítě/žáka nebo počty osob na počet zařizovacích předmětů na hygienickém zařízení, čímž dochází k zmírnění požadovaných povinností. Plošné ukazatele pro pobytové místnosti na dítě, žáka (učebny, herny, pracovny apod.) jsou řešeny stanovením kubatury (vzduchové kostky) a světlé výšky pro pobytové místnosti vybraných staveb ve stavební vyhlášce.

Návrh novely zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění

Novela zákoníku práce s navrhovanou účinností od 1. 1. 2025 je v okamžiku vydání tohoto materiálu dosud v legislativním procesu. Níže jsou představeny nejdůležitější navrhované principy. V průběhu schvalování může ještě dojít ke změnám.

Podpora dřívějšího návratu z rodičovské dovolené

  • Do věku 2 let dítěte nárok na stejné místo.

  • Usnadnění souběhu rodičovské dovolené a návratu do zaměstnání (DPP/ DPČ na stejný druh práce).

  • Větší volnost při opakování pracovního poměru na dobu určitou pro zaměstnance, kteří zastupují jiného zaměstnance na mateřské a rodičovské dovolené.

Pružnější ukončení pracovního poměru

  • Zahájení výpovědní doby – nově již ode dne doručení výpovědi.

  • Sloučení výpovědních důvodů souvisejících s dlouhodobou ztrátou zdravotní způsobilosti.

  • V případě pracovního úrazu nebo nemoci z povolání bude mít zaměstnanec nově místo odstupného nárok na náhradu vyplácenou z povinného pojištění zaměstnavatele ve stejné výši.

  • Zkrácení výpovědní doby na 1 měsíc u výpovědních důvodů spojených s pochybením zaměstnance.

  • Prodloužení období pro propuštění z kázeňských důvodů.

  • Zpřesnění nároků zaměstnance při neplatném rozvázání pracovního poměru.

  • Prodloužení zkušební doby až na 4 měsíce a až na 8 měsíců u vedoucích zaměstnanců (v těchto mezích možnost dodatečného prodloužení).

Další návrhy

  • Umožnění výkonu lehkých prací mladistvými od 14 let i bez ukončeného základního vzdělání v době hlavních prázdnin.

  • Usnadnění doručování mzdového a platového výměru.

Změny v evidenci DPP od 1. 7. 2024

Na základě zákona č. 163/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, byla zavedena nová povinnost v oblasti nemocenského a důchodového pojištění.

S účinností od 1. 7. 2024 musejí zaměstnavatelé evidovat všechny zaměstnance, kteří pro ně pracují na základě dohody o provedení práce (DPP). Přihlásit všechny stávající zaměstnance na DPP je třeba do 20. 8. 2024.

Až do konce roku 2024 ale platí, že zaměstnanci pracující na základě DPP jsou účastni nemocenského a důchodového pojištění pouze v těch kalendářních měsících, kdy jejich započitatelný příjem přesáhl 10 000 Kč. Kompletní změnu v pojištění tzv. dohodářů, včetně změny v oblasti odvodů na sociální pojištění, přinese úprava, jejíž účinnost se připravuje k 1. 1. 2025.

  • Zaměstnavatel, který doposud zaměstnával pouze nepojištěné zaměstnance na DPP, se musí přihlásit do registru zaměstnavatelů ČSSZ do 31. července 2024.

  • Každý měsíc zaměstnavatel elektronicky hlásí seznam všech zaměstnanců na DPP (pojištěných i nepojištěných) a výši jejich příjmu.

  • Hlášení zasílá do 20. dne následujícího měsíce – 1. hlášení za červenec se provede do 20. srpna.

Změny od 1. 1. 2025

DPP bude podle výše sjednaného příjmu považována buď za:

  • klasické (ostatní) zaměstnání, nebo

  • za zaměstnání malého rozsahu (ZMR).

Výjimkou budou DPP v tzv. režimu oznámené dohody

  • lze sjednat pouze u jednoho zaměstnavatele,

  • rozhodná částka pro účast na pojištění bude ve výši 25 % průměrné mzdy.

Termíny přijímacích zkoušek na střední školy a konzervatoře

Termíny pro přijímací řízení do středních škol a konzervatoří stanoví školský zákon a vyhláška č. 422/2023 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění.

První kolo přijímacího řízení

Pro první kolo přijímacího řízení platí ve školním roce 2024/2025 dle aktuálně platné legislativy níže uvedené termíny:

  • kritéria včetně počtu přijímaných uchazečů stanoví a zveřejní na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup a předá do informačního systému o přijímacím řízení ředitel školy do 31. ledna 2025;

  • • přihlášky ke střednímu vzdělávání do všech oborů středního vzdělání se podávají do 20. února 2025;

  • • uchazeč se může přihlásit nejvýše na tři obory vzdělání bez talentové zkoušky a až na dva obory vzdělání s talentovou zkouškou; pořadí oborů (zaměření) uvedené v přihlášce vyjadřuje přednostní volbu oboru středního vzdělání;

  • • termín pro konání alespoň dvou řádných termínů školní a talentové přijímací zkoušky je stanoven v pracovních dnech od 15. března do 23. dubna 2025, termín pro konání alespoň jednoho náhradního termínu je stanoven v pracovních dnech od 24. dubna do 5. května; termíny jsou stanoveny tak, aby se alespoň jeden termín konal v jiný den než jednotná zkouška;

  • termín pro konání řádného termínu jednotné zkoušky je stanoven v pracovních dnech od 10. dubna do 18. dubna 2025;

  • termín pro konání náhradního termínu je stanoven v pracovních dnech od 24. dubna do 5. května 2025.

Povinná jednotná zkouška se koná v oborech vzdělání s maturitní zkouškou s výjimkou oborů zkráceného studia a oborů vzdělání s talentovou zkouškou stanovenou v rámcovém vzdělávacím programu kromě oboru vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou, a to pro všechny formy vzdělávání.

Jednotná zkouška se koná v dotčených maturitních oborech vzdělání v prvním kole přijímacího řízení ve dvou termínech, které stanoví MŠMT do 15. srpna 2024, a zveřejní je způsobem umožňujícím dálkový přístup. Časy konání písemných testů stanoví a zveřejní MŠMT způsobem umožňujícím dálkový přístup do15. ledna 2025.

Písemné testy jednotné zkoušky jsou vyhodnoceny centrálně Centrem pro zjišťování výsledků vzdělávání a výsledky jsou zpřístupněny školám v informačním systému 6. května 2025.

Školy hodnocení jednotné zkoušky zapracují v celkovém hodnocení splnění kritérií přijímacího řízení uchazečem; hodnocení jednotné zkoušky se podílí na hodnocení uchazeče nejméně 60 % a v případě přijímacího řízení do oboru vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou nejméně 40 %.

Výsledky přijímacího řízení zveřejní všechny střední školy na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup v informačním systému o přijímacím řízení formou seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče. Seznam obsahuje také hodnocení jednotné zkoušky, školní přijímací zkoušky, talentové zkoušky a hodnocení ostatních kritérií, pokud jsou součástí přijímacího řízení.

Druhé kolo přijímacího řízení

Pro druhé kolo přijímacího řízení platí ve školním roce 2024/2025 dle aktuálně platné legislativy níže uvedené termíny:

  • kritéria včetně počtu přijímaných uchazečů stanoví a zveřejní na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup a předá do informačního systému o přijímacím řízení ředitel školy do 19. května 2025;

  • • přihlášky ke střednímu vzdělávání do všech oborů středního vzdělání se podávají do 26. května 2025;

  • uchazeč se může přihlásit nejvýše na tři obory vzdělání bez talentové zkoušky a až na dva obory vzdělání s talentovou zkouškou; pořadí oborů (zaměření) uvedené v přihlášce vyjadřuje přednostní volbu oboru středního vzdělání;

  • termín pro konání řádného termínu školní a talentové přijímací zkoušky je stanoven v pracovních dnech od 8. do 12. června 2025; náhradní termín se nekoná.

Uchazeč, který nekonal jednotnou zkoušku v rámci prvního kola přijímacího řízení, nemůže podat přihlášku do druhého kola přijímacího řízení do oboru středního vzdělání, do kterého se koná jednotná zkouška. Výsledky písemných testů jednotné zkoušky jsou zpřístupněny školám v informačním systému 13. června 2025.

Školy hodnocení jednotné zkoušky zapracují v celkovém hodnocení splnění kritérií přijímacího řízení uchazečem; hodnocení jednotné zkoušky se podílí na hodnocení uchazeče nejméně 60 % a v případě přijímacího řízení do oboru vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou nejméně 40 %.

Výsledky přijímacího řízení zveřejní všechny střední školy na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup v informačním systému o přijímacím řízení formou seznamu uchazečů pod přiděleným registračním číslem s výsledkem řízení u každého uchazeče. Seznam obsahuje také hodnocení jednotné zkoušky, školní přijímací zkoušky, talentové zkoušky a hodnocení ostatních kritérií, pokud jsou součástí přijímacího řízení.

Termíny maturitních zkoušek

Maturitní zkouška se ve školním roce 2024/2025 koná podle ustanovení § 77 až 82 školského zákona a podle ustanovení vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění (dále jen "vyhláška č. 177/2009 Sb.").

V jarním zkušebním období se maturitní zkoušky konají od 2. května do 10. června 2025, v podzimním zkušebním období pak od 1. září do 20. září 2025. V jarním zkušebním období se písemné práce, písemné zkoušky a praktické zkoušky profilové části mohou konat i v dřívějším termínu, nejdříve však 1. dubna 2025. V případech, kdy to povaha zkoušky vyžaduje, je možné konat praktickou zkoušku profilové části v jarním i podzimním zkušebním období dříve.

Nabídku povinných a nepovinných zkoušek profilové části určí ředitel školy podle rámcového a školního vzdělávacího programu, včetně formy a témat těchto zkoušek, a zveřejní toto své rozhodnutí na veřejně přístupném místě ve škole a současně též způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to nejpozději 7 měsíců před konáním první zkoušky profilové části maturitní zkoušky.

Pokud se v profilové části maturitní zkoušky konají 4 povinné zkoušky, může ředitel školy stanovit, že za podmínek stanovených vyhláškou č. 177/2009 Sb., lze jednu povinnou zkoušku konanou z cizího jazyka nahradit výsledkem úspěšně vykonané standardizované zkoušky z tohoto cizího jazyka doložené jazykovým certifikátem. Na základě rozhodnutí ředitele školy lze jazykovým certifikátem také nahradit jednu nepovinnou zkoušku z cizího jazyka profilové části. Informace o standardizovaných jazykových zkouškách určených k náhradě zkoušek z cizího jazyka profilové části pro jarní a podzimní zkušební období školního roku 2024/2025 zveřejnilo MŠMT 31. března 2024.

Žáci se přihlašují k maturitní zkoušce, opravné zkoušce nebo náhradní zkoušce podáním přihlášky k maturitní zkoušce řediteli školy, a to do 1. prosince 2024 pro jarní zkušební období 2025 a do 25. června 2025 pro podzimní zkušební období 2025.

Předsedy zkušebních maturitních komisí jmenuje příslušný krajský úřad do 28. února 2025, jmenování je platné pro daný kalendářní rok. Místopředsedy a další členy zkušebních komisí jmenuje ředitel školy alespoň 1 týden před začátkem konání první zkoušky profilové části maturitní zkoušky, nejpozději do 31. března 2025 pro jarní zkušební období a do 30. června 2025 pro podzimní zkušební období.

Centrum jmenuje školního maturitního komisaře pro danou školu, pro jarní zkušební období do 28. února 2025 a pro podzimní zkušební období do 30. června 2025.

Jarní zkušební období

Společná část maturitní zkoušky

Didaktické testy se konají v pracovní dny v období od 2. května do 15. května 2025. Konkrétní termíny konání didaktických testů určilo MŠMT Sdělením č. j. MSMT-64/2024-6 na 2. května až 7. května 2025. Jednotné zkušební schéma společné části maturitní zkoušky bude zveřejněno nejpozději do 15. ledna 2025; tyto údaje zveřejní MŠMT způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Výsledky didaktických testů společné části maturitní zkoušky zpřístupní Centrum ředitelům škol prostřednictvím informačního systému Centra do 15. května 2025. Nejpozději následující pracovní den po zpřístupnění výsledků je ředitel školy zpřístupní žákům.

Profilová část maturitní zkoušky

Zkoušky profilové části konané před zkušební maturitní komisí (tj. ústní zkoušky a obhajoby maturitních prací) se konají v období od 16. května do 10. června 2025.

Písemné práce, písemné zkoušky a praktické zkoušky profilové části se konají od 1. dubna 2025, v případech, kde to povaha zkoušky vyžaduje, je možné praktické a písemné zkoušky, i dříve. Konkrétní termíny zkoušek stanoví ředitel školy nejpozději dva měsíce před jejich konáním, a to tak, aby se nepřekrývaly s jednotným zkušebním schématem společné části.

Hodnocení zkoušek s výjimkou písemné zkoušky, písemné práce a praktické zkoušky oznámí žákovi předseda zkušební maturitní komise veřejně ve dni, ve kterém žák tuto zkoušku nebo její část vykonal. Hodnocení písemné zkoušky, písemné práce a praktické zkoušky oznámí žákovi předseda zkušební maturitní komise bez zbytečného odkladu po vyhodnocení zkoušky zkušební maturitní komisí, koná-li se zkouška před ústními zkouškami, pak oznámí jejich hodnocení předseda zkušební maturitní komise nejpozději v době konání ústních zkoušek.

Celkové hodnocení maturitní zkoušky

Centrum zpřístupní řediteli školy výsledky celkového hodnocení žáků nejpozději do dvou pracovních dnů od shromáždění výsledků maturitní zkoušky za jednotlivou třídu prostřednictvím informačního systému Centra. Ředitel školy poté bez zbytečného odkladu vydá žákovi, který vykonal úspěšně obě části maturitní zkoušky, vysvědčení o maturitní zkoušce.

Podzimní zkušební období

Společná část maturitní zkoušky

Didaktické testy společné části se konají ve spádových školách v pracovní dny v období od 1. září do 10. září 2025. Konkrétní termíny konání didaktických testů a písemných prací určí MŠMT nejpozději do 15. ledna 2025 a jednotné zkušební schéma pro jejich konání do 15. srpna 2025; tyto údaje zveřejní MŠMT způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Výsledky didaktických testů zpřístupní Centrum ředitelům škol prostřednictvím informačního systému nejpozději 10. září 2025. Nejpozději následující pracovní den po zpřístupnění výsledků je ředitel kmenové školy zpřístupní žákům.

Profilová část maturitní zkoušky

Zkoušky profilové části všech forem se konají v období od 1. září do 20. září 2025, praktické zkoušky, popř. i dříve. Konkrétní termíny zkoušek stanoví ředitel školy nejpozději do 25. srpna 2025, a to tak, aby se nepřekrývaly s jednotným zkušebním schématem společné části.

Celkové hodnocení maturitní zkoušky Centrum zpřístupní ředitelům kmenových škol výsledky celkového hodnocení žáků nejpozději do 2 pracovních dnů od shromáždění výsledků jednotlivého žáka prostřednictvím informačního systému Centra. Ředitel školy bez zbytečného odkladu vydá žákovi, který vykonal úspěšně obě části maturitní zkoušky, vysvědčení o maturitní zkoušce.

2. září

  • začátek období školního vyučování ve školním roce 2024/2025 v základních, středních, základních uměleckých školách a konzervatořích

  • nástup do práce zaměstnance v září

2. – 4. září 2024 – didaktické testy společné části se v podzimním zkušebním období

  • 2. září 2024 ve 12:00 – český jazyk a literatura (85 minut)

  • 3. září 2024 v 8:30 – matematika (135 minut)

  • 3. září 2024 v 8:30 – francouzský jazyk (110 minut = 40+70 min.)

  • 3. září 2024 v 8:30 – německý jazyk (110 minut = 40+70 min.)

  • 3. září 2024 v 8:30 – ruský jazyk (110 minut = 40+70 min.)

  • 3. září 2024 v 8:30 – španělský jazyk (110 minut = 40+70 min.)

  • 3. září 2024 ve 13:00 – anglický jazyk (110 minut = 40+70 min.)

  • 4. září 2024 ve 12:00 – matematika rozšiřující (150 minut)

od 2. září

  • ředitel školy zajistí lékařskou prohlídku žáků, studentů před prvním zařazením do praktického vyučování nebo praktické přípravy (nezajišťuje se, jestliže se posouzení zdravotní způsobilosti podle zákona č. 373/2011 Sb., v platném znění, neprovádí)

(§ 51 zákona č. 373/2011 Sb., v platném znění; § 8 odst. 1 písm. b) bod 2; § 15 vyhlášky č. 79/2013 Sb., v platném znění)

  • ředitel školy zajistí lékařskou periodickou prohlídku žáka, studenta, pokud žák, student při praktickém vyučování nebo praktické přípravě vykonává rizikové práce

(§ 51 zákona č. 373/2011 Sb., v platném znění; § 8 odst. 1 písm. c); § 15 vyhlášky č. 79/2013 Sb., v platném znění)

  • potvrzení zdravotní způsobilosti žáků k zotavovacím akcím v průběhu roku

(§ 9 a § 10 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění; Metodický pokyn MŠMT čj. 37 014/2005-25 ze dne 22. prosince 2005 k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných MŠMT)

  • kontrola poskytování podpůrných opatření 2. až 5. stupně (doba platnosti doporučení školského poradenského zařízení, důvodnost poskytování podpůrných opatření v důsledku změny na straně dítěte, žáka nebo školy)

(§ 16 ŠZ, § 16 vyhláška č. 27/2016 Sb., v platném znění)

  • zpracování individuálního vzdělávacího plánu do 1 měsíce od ode dne, kdy škola obdržela doporučení a žádost zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka