2.2.1.1
Rozhodování ředitele školy a školského zařízení ve správním řízení
PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková
NahoruPoužití správního řádu ve školství
Od 1. 1. 2006 je účinný zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "správní řád“). Jedná se o procesní předpis, který upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků a jiných orgánů, právnických a fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy.
Správní řád používá při přijímání některých svých rozhodnutí i ředitel školy a školského zařízení bez ohledu na to, zda se jedná o školu veřejnou, soukromou nebo církevní. Cílem tohoto příspěvku není popsat kompletní postup ředitele školy a školského zařízení při správním řízení ani popsat všechny instituty, které správní řád obsahuje.
Všechny činnosti, při nichž se autoritativně (mocensky) rozhoduje o právech a povinnostech individuálně určených osob (individuálně určených dětí, žáků, studentů), mají charakter rozhodování v oblasti státní správy a na tato rozhodování se vztahuje správní řád. To znamená, že se v těchto případech rozhoduje ve správním řízení. Níže uvedené výčty jsou proto pouze demonstrativní a oblast působnosti správního řádu v oblasti školství může být rozsáhlejší.
Specifikum správního řízení ve školství nespočívá v odlišnosti právní úpravy, ale spíše v povaze vztahů, na které správní řízení dopadá. Ředitelé škol a školských zařízení, ale i účastníci řízení tak často vnímají procesní pravidla stanovená správním řádem jako velmi formální a zbytečně zatěžující. Správní řízení ve školství přitom po formální stránce nepatří k těm nejnáročnějším; jejich náročnost spočívá spíše ve skutečnosti, že jich v určitou dobu ředitel školy a školského zařízení vede současně několik desítek i set (např. přijímací řízení). Snahou příspěvku je tedy upozornit na určité situace, na které ředitel školy a školského zařízení při správním řízení může narazit.
Případy, kdy se na rozhodování ředitele školy a školského zařízení vztahuje správní řád, určují hmotné předpisy, a to zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "školský zákon"), a zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy").
NahoruŠkolský zákon
V ustanovení § 165 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. je uveden demonstrativní výčet případů rozhodování ředitele školy a školského zařízení v oblasti státní správy.
O čem rozhoduje ředitel mateřské školy (§ 165 odst. 2 školského zákona):
-
přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání podle ustanovení § 34 školského zákona,
-
ukončení předškolního vzdělávání podle ustanovení § 35 školského zákona a
-
ukončení individuálního vzdělávání dítěte podle ustanovení § 34b školského zákona.
O čem rozhoduje ředitel základní školy (§ 165 odst. 2 školského zákona):
-
zamítnutí žádosti o povolení individuálního vzdělávacího plánu podle § 18 školského zákona a zamítnutí žádosti o přeřazení žáka do vyššího ročníku podle § 17 odst. 3 školského zákona,
-
zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální podle § 48a školského zákona, zařazení dítěte do přípravné třídy základní školy podle § 47 školského zákona,
-
zamítnutí žádosti o odklad povinné školní docházky podle § 37 školského zákona, povolení dodatečného odkladu plnění povinné školní docházky,
-
převedení žáka do odpovídajícího ročníku základní školy podle § 39 odst. 2 školského zákona,
-
přijetí k základnímu vzdělávání podle § 46 školského zákona, přestupu žáka podle § 49 odst. 1 školského zákona, převedení žáka do jiného vzdělávacího programu podle § 49 odst. 2 školského zákona a zamítnutí žádosti o povolení pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona,
-
zamítnutí žádosti o pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 1 školského zákona,
-
podmíněné vyloučení a vyloučení žáka (po splnění povinné školní docházky) ze školy nebo školského zařízení podle § 31 odst. 2 a 4 školského zákona,
-
povolení a zrušení povolení individuálního vzdělávání žáka podle § 41 školského zákona.
O čem rozhoduje ředitel střední školy, resp. konzervatoře (§ 165 odst. 2 školského zákona):
-
zamítnutí žádosti o povolení individuálního vzdělávacího plánu podle § 18 školského zákona,
-
zamítnutí žádosti o přeřazení žáka do vyššího ročníku podle § 17 odst. 3 školského zákona,
-
přijetí ke vzdělávání ve střední škole podle § 59 odst. 2 a násl. školského zákona a v konzervatoři podle § 88 školského zákona,
-
zamítnutí žádosti o přestup podle § 66 školského zákona,
-
zamítnutí žádosti o změnu oboru vzdělání podle § 66 školského zákona,
-
zamítnutí žádosti o přerušení vzdělávání podle § 66 školského zákona,
-
zamítnutí žádosti o opakování ročníku podle § 66 školského zákona,
-
podmíněné vyloučení žáka ze školy podle § 31 odst. 2 a 4 školského zákona,
-
vyloučení žáka ze školy podle § 31 odst. 2 a 4 školského zákona,
-
zamítnutí žádosti o uznání dosaženého vzdělání podle § 70 školského zákona.
O čem rozhoduje ředitel vyšší odborné školy (§ 165 odst. 2 školského zákona):
-
přijetí ke vzdělávání ve vyšší odborné škole podle § 93 a násl. školského zákona,
-
zamítnutí žádosti o přestup, změnu oboru, přerušení vzdělávání a opakování ročníku podle § 66 a § 97 školského zákona,
-
opakování ročníku po splnění povinné školní docházky studentovi vyšší odborné školy podle § 97 odst. 8 školského zákona,
-
zamítnutí žádosti o uznání dosaženého vzdělání studentovi vyšší odborné školy podle § 100 školského zákona.
Vedle těchto rozhodovacích kompetencí výslovně uvedených v § 165 odst. 2 školského zákona ředitel školy v souladu s § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona autoritativně (mocensky) rozhoduje o právech a povinnostech individuálně určených osob (individuálně určených dětí, žáků, studentů). Toto rozhodování má charakter rozhodování v oblasti státní správy a na toto rozhodování se vztahuje správní řád. Usuzujeme tak z ustanovení í § 177 SŘ, podle něhož se základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v ustanovení § 2 až 8 správního řádu použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon (v tomto případě školský zákon) stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. To znamená, že se i v těchto případech rozhoduje ve správním řízení.
Další rozhodovací kompetence, kdy musí ředitel školy, školského zařízení aplikovat správní řád
- -
uvolnění žáka zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu podle § 50 odst. 2 ŠZ,
- -
stanovení způsobu vzdělávání žákovi, který se pro svůj zdravotní stav nemůže po dobu delší než dva měsíce účastnit vyučování, podle § 50 odst. 3 školského zákona,
- -
použití slovního hodnocení u žáka s vývojovou poruchou učení podle § 51 odst. 4 školského zákona,
- -
uvolnění žáka z vyučování některého předmětu a uvolnění žáka z provádění některých činností podle § 67 odst. 2 školského zákona,
- -
přijímání k základnímu uměleckému, jazykovému a zájmovému vzdělávání,
- -
snížení nebo prominutí úplaty za vzdělávání a školské služby…