Input:

č. 4626/2024 Sb. NSS, Obecní zřízení: veřejná prostranství Garance

č. 4626/2024 Sb. NSS
Obecní zřízení: veřejná prostranství
Policie České republiky: chráněný objekt a prostor, areál Pražského hradu
k § 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
k § 2 zákona č. 114/1993 Sb., o Kanceláři prezidenta republiky
k § 48 odst. 1 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky
k § 14b zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze
I. Je třeba rozlišovat mezi veřejným prostranstvím (§ 34 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, § 14b zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze) a veřejně zpřístupněným pozemkem (objektem/prostorem). V případě veřejně zpřístupněného pozemku nelze chápat okruh osob, jimž je pozemek zpřístupněn, rigidně tak, že jde o okruh konkrétně omezený a vlastník tohoto pozemku musí mít nutně přehled o všech osobách, jimž je pozemek (prostranství) zpřístupněn. Tento okruh osob může být značně široký, přičemž zpřístupnění pozemku (objektu, prostoru) se dokonce může blížit charakteristice pro „každého, kdykoliv a odkudkoliv“ (tj. neomezenému okruhu osob). Zpřístupnění těchto míst a jeho rozsah záleží na vůli jejich vlastníka či provozovatele.
II. Areál Pražského hradu je sídlem prezidenta republiky a primárně slouží k výkonu jeho pravomoci, jakož i k jeho veřejné činnosti a protokolárním povinnostem (např. § 2 zákona č. 114/1993 Sb., o Kanceláři prezidenta republiky). Jako takový je chráněným objektem a prostorem ve smyslu § 48 odst. 1 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, a usnesení vlády č. 1604/2008 Sb., k zajišťování bezpečnosti chráněných objektů a prostorů, jehož vnější bezpečnost zajišťuje Hradní stráž a vnitřní bezpečnost Policie České republiky. Každý návštěvník Pražského hradu tedy musí splnit nadstandardní bezpečnostní podmínky. Daný prostor tedy není veřejným prostranstvím přístupným komukoli, ale je pouze za stanovených podmínek zpřístupněn veřejnosti.
III. Účel a zákonný režim areálu Pražského hradu jako chráněného objektu vylučuje, aby se jednalo o místo, které je přístupné každému bez omezení, a tedy sloužilo obecnému užívání ve smyslu § 14b zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 5. 2024, čj. 10 As 254/2023-50)
Prejudikatura: č. 774/2006 Sb. NSS, č. 1934/2009 Sb. NSS, č. 2012/2010 Sb. NSS, č. 2028/2010 Sb. NSS, č. 2186/2011 Sb. NSS a č. 2826/2013 Sb. NSS; nálezy Ústavního soudu č. 63/1997 Sb., č. 30/1998 Sb., č. 567/2004 Sb., č. 211/2005 Sb., č. 152/2006 Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 138/06), č. 2/2008 Sb. ÚS (sp. zn. II. ÚS 268/08) a č. 14/2011 Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 2920/09).
Věc: V. R. proti Ministerstvu vnitra, za účasti Správy Pražského hradu, příspěvkové organizace Kanceláře prezidenta republiky, o oznámení shromáždění, o kasační stížnosti žalobce.

Žalobce oznámil Magistrátu hl. m. Prahy (dále jen „magistrát“) shromáždění, které se mělo konat v areálu Pražského hradu, konkrétně na „náměstí U Svatého Jiří, Praha 1 – Hradčany; u Carratiho kašny, zhruba mezi katedrálou sv. Víta, Václava a Vojtěcha a bazilikou sv. Jiří“.
Magistrát žalobce vyzval, aby doplnil oznámení o písemný souhlas vlastníka, případně uživatele pozemku, na němž se má shromáždění konat, tj. Správy Pražského hradu.