č. 109/2002 Sb., Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění účinném k 1.1.2014
ZÁKON
ze dne 5. února 2002
o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
Ve znění:
Předpis č. |
K datu |
Poznámka |
562/2004 Sb. |
(k 1.1.2005) |
ruší část třetí |
563/2004 Sb. |
(k 1.1.2005) |
v § 18 ruší odst. 1, v nově očíslovaných odst. 1 a 2 nahrazuje slova |
383/2005 Sb. |
(k 1.12.2005) |
mění, 124 novelizačních bodů, nová přechodná ustanovení |
112/2006 Sb. |
(k 1.1.2007) |
mění § 27 a § 28 |
189/2008 Sb. |
(k 1.7.2008) |
v § 18 vkládá odst. 7 |
274/2008 Sb. |
(k 1.1.2009) |
vkládá nový § 40a |
7/2009 Sb. |
(k 1.7.2009) |
v § 39 odst. 1 nahrazuje slova |
41/2009 Sb. |
(k 1.1.2010) |
mění § 16 |
281/2009 Sb. |
(k 1.1.2011) |
mění § 35 odst. 5 |
352/2011 Sb. |
(k 1.1.2012) |
mění § 18 odst. 3 a 4; nové přechodné ustanovení |
375/2011 Sb. |
(k 1.4.2012) |
mění § 2, § 24 odst. 3 písm. a), § 26 odst. 2 písm. f) a § 38 odst. 2 |
89/2012 Sb. |
(k 1.1.2014) |
ruší část druhou |
333/2012 Sb. |
(k 1.11.2012) |
mění, celkem 70 novelizačních bodů; nová přechodná ustanovení |
401/2012 Sb. |
(k 1.1.2013) |
vkládá v § 1 nový odst. 4 |
303/2013 Sb. |
(k 1.1.2014) |
mění § 5, § 10 odst. 3, § 24, § 26 odst. 3 |
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
VÝKON ÚSTAVNÍ VÝCHOVY NEBO OCHRANNÉ VÝCHOVY VE ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH A PREVENTIVNĚ VÝCHOVNÁ PÉČE VE ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍCH
HLAVA I
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Účel a působnost školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči
(1)
Ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy (dále jen zařízení”) a ve školských zařízeních pro preventivně výchovnou péči, kterými jsou střediska výchovné péče (dále jen středisko”), musí být zajištěno základní právo každého dítěte na výchovu a vzdělávání v návaznosti na ústavní principy a mezinárodní smlouvy o lidských právech a základních svobodách, jimiž je Česká republika vázána, vytvářeny podmínky podporující sebedůvěru dítěte, rozvíjející citovou stránku jeho osobnosti a umožňující aktivní účast dítěte ve společnosti. S dítětem musí být zacházeno v zájmu plného a harmonického rozvoje jeho osobnosti s ohledem na potřeby osoby jeho věku.
(2)
Účelem zařízení je zajišťovat nezletilé osobě1) , a to zpravidla ve věku od 3 do 18 let, případně zletilé osobě do 19 let (dále jen dítě”), na základě rozhodnutí soudu o ústavní výchově nebo ochranné výchově nebo o předběžném opatření náhradní výchovnou péči v zájmu jeho zdravého vývoje, řádné výchovy a vzdělávání. Zařízení spolupracují s rodinou dítěte a poskytují jí pomoc při zajišťování záležitostí týkajících se dítěte, včetně rodinné terapie a nácviku rodičovských a dalších dovedností nezbytných pro výchovu a péči v rodině. Zařízení poskytují podporu při přechodu dítěte do jeho původního rodinného prostředí nebo jeho přemístění do náhradní rodinné péče.
(3)
Účelem středisek je poskytovat preventivně výchovnou péči, a tím zejména předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů chování dítěte nebo narušení jeho zdravého vývoje, zmírňovat nebo odstraňovat příčiny nebo důsledky již vzniklých poruch chování a přispívat ke zdravému osobnostnímu vývoji dítěte. Střediska poskytují pomoc rodičům nebo jiným osobám, kterým bylo dítě svěřeno do výchovy rozhodnutím příslušného orgánu, (dále jen osoby odpovědné za výchovu”) při výchově a vzdělávání dítěte a při řešení problémů spojených s péčí o dítě, s cílem zachovat a posílit rodinné vazby dítěte a zamezit odtržení dítěte z jeho rodinného prostředí.
(4)
Zařízení a střediska spolupracují s orgány sociálně-právní ochrany dětí v souladu s individuálním plánem ochrany dítěte1a) .
HLAVA II
ZAŘÍZENÍ
§ 2
(1)
Zařízeními jsou:
a)
diagnostický ústav,
b)
dětský domov,
c)
dětský domov se školou,
d)
výchovný ústav.
(2)
Zařízení poskytují péči jinak poskytovanou osobami odpovědnými za výchovu dětem s…