Input:

Nález 24/1994 SbNU, sv.1, K charakteristice práce vysokoškolského učitele, jejího účelu a významu a k otázce zajištění práva na vzdělání podle čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod Garance

Ústavní soud ČR: Sbírka nálezů a usnesení, svazek 1, nález č. 24

Pl. ÚS 36/93

K charakteristice práce vysokoškolského učitele, jejího účelu a významu a k otázce zajištění práva na vzdělání podle čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod

Práce vysokoškolského učitele vykazuje specifické znaky, které pramení z významu a účelu jeho činnosti spočívající zejména ve výchově mladé vysokoškolsky vzdělané generace. Proto jsou učitelé odpovědni za to, aby zprostředkovávali získání vysoce odborných poznatků při splnění podmínky světonázorové objektivnosti. Tyto požadavky vyjadřuje demokratický stát v článku 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, podle něhož každý má právo na vzdělání. Z tohoto hlediska hodnotí Ústavní soud i účel a smysl článku II zákona č. 216/1993 Sb. Jde zejména o to, aby byla v oblasti vysokých škol odstraněna rezidua minulosti při obsazování pracovních míst učitelů a vědeckých pracovníků vysokých škol a tak zajištěna skutečná objektivita vyučování.

Nález

pléna Ústavního soudu České republiky ze dne 17. května 1994 sp. zn. Pl. ÚS 36/93 ve věci návrhu skupiny 43 poslanců Parlamentu České republiky na zrušení čl. II zákona č. 216/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, a na zrušení § 27 odst. 8 zákona č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, ve znění zákona č. 216/1993 Sb. (nález byl vyhlášen pod č. 132/1994 Sb.).

I. Výrok

Návrh se zamítá.

II. Odůvodnění

(podstatná část)

Skupina 43 poslanců podala návrh na zrušení § 27 odst. 8 zák. č. 172/1990 Sb., o vysokých školách (dále jen „VŠ“), ve znění zákona č. 216/1993 Sb. a na zrušení článku II zákona č. 216/1993 Sb. s poukazem na to, že jsou v rozporu

s článkem 1 Ústavy České republiky

s články 1, 3 odst. 1, 4 odst. 3 a 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listiny“),

s články 3 odst. 2 a 26 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech,

s Úmluvou č. 111 o diskriminaci (zaměstnání a povolání),

s Úmluvou č. 122 o politice zaměstnanosti (článek 3).

Pro celkový odraz projednávané problematiky si Ústavní soud vyžádal zprávu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Touto zprávou ze dne 11. 1. 1994 zjistil, že k. 31. 10. 1989 bylo na VŠ zaměstnáno 11 906 učitelů, z toho 1 031 profesorů, 2 989 docentů a 7 886 asistentů. V období od 1. 1. 1990 skončilo pracovní poměr z iniciativy VŠ 806 pracovníků (z toho 56 profesorů a 106 docentů), do důchodu odešlo 1 089 a na vlastní žádost na jiné pracoviště 1 764 pracovníků, z toho 81 profesorů a 230 docentů. K 31. 10. 1993 bylo na VŠ zaměstnáno celkem 12 648 učitelů, z toho 1 130 profesorů, 3 307 docentů a 8 211 odborných asistentů. Vědeckopedagogické hodnosti získalo jmenováním v období let 1969 - 1989 393 profesorů a 1 645 docentů. Po 1. 1. 1990 přešlo na VŠ 5 941 pracovníků, z toho 292 profesorů a 637 docentů. Z pracovišť Akademie věd přišlo na VŠ v roce 1993 celkem 233 vědeckých a odborných pracovníků.

Citovaná zpráva dále uvádí, že stav ke dni 1. 1. 1990 vychází zejména z právní úpravy, která