Input:

č. 1/1977 Sb. rozh., Garance

č. 1/1977 Sb. rozh.
K využívání ustanovení § 65 a § 66 o. s. ř. a § 4 odst. 3 not. ř. o upozornění organizacím (orgánům) na nedostatky v jejich činnosti, které byly zjištěny soudem nebo státním notářstvím.
(Ze společné zprávy projednané a schválené občanskoprávními kolegii Nejvyššího soudu ČSSR /Cpjf 73/75/, Nejvyššího soudu ČSR /Cpj 178/75/ a Nejvyššího soudu SSR /Cpj 43/75/ z 19. 1. 1977)
Plnění programu všestranného a komplexního rozvoje socialistické společnosti, vytyčeného XV. sjezdem Komunistické strany Československa, klade nové a vyšší nároky na úroveň práce hospodářských a společenských organizací a státních orgánů. Další zvyšování úrovně poznávací, řídící, kontrolní, politickoorganizátorské, kádrové a ideově výchovné práce na všech úsecích hospodářského a společenského života, které vyplývá z náročnosti současných i budoucích úkolů, předpokládá přísné dodržování socialistické zákonnosti a státní disciplíny. Na zabezpečování tohoto předpokladu se podílejí také soudy; jsou povolány chránit socialistické společenské a státní zřízení, vztahy ke světové socialistické soustavě, bojeschopnost ozbrojených sil i ozbrojených sborů a na občanskoprávním úseku své činnosti zejména politická, osobní, rodinná, pracovní, sociální a ostatní práva a zákonem chráněné zájmy občanů, jakož i práva a zákonem chráněné zájmy státních, družstevních a jiných společenských a hospodářských organizací. Obdobné úlohy plní přiměřeně svému poslání a náplni činnosti i státní notářství.
Soudy a státní notářství přitom toto poslání plní jednak tím, že princip dodržování socialistické zákonnosti a státní disciplíny uplatňují bezprostředně svou rozhodovací činností, jednak i tím, že preventivní a ostatní činností zprostředkovávají vlastní poznatky a zkušenosti ostatním státním orgánům a hospodářským organizacím.
Jedním z prostředků, jimiž lze přispět k důslednému dodržování právního řádu ve všech oblastech hospodářského a společenského života a tím i k prosazování právní politiky Komunistické strany Československa ve smyslu závěrů XV. sjezdu KSČ, je provádění tzv. signalizační činnosti, která jako nedílná součást úkolů soudů a státních notářství je dána podstatou funkce těchto orgánů v systému mechanismu socialistického státu.
Soudy a státní notářství vůči ostatním státním orgánům nemají oddělené postavení, ale plní své úkoly v úzké součinnosti s těmito orgány. Proto se také signalizační činnost ve svém nejširším pojetí stala specifickou pro socialistický právní řád. Její základ je odvozen z poslání, které mají soudy a státní notářství v soustavě státních orgánů, a nevyčerpává se jen ve formě zvláštní procesní prevence podle trestního řádu1 a občanského soudního řádu, 2 popřípadě notářského řádu. 3
Signalizační činnost je upravena jako právní institut upozornění v zákoně o organizaci soudů a o volbách soudců (§ 2 odst. 4 zákona č. 36/1964 Sb. ve znění vyhlášeném pod č. 19/1970 Sb.). Tu je stanoveno, že soudy upozorňují orgány a organizace na nedostatky, které zjistily v jejich činnosti, a že orgány a organizace jsou povinny na tato upozornění odpovídat a sdělovat, co učinily k odstranění zjištěných nedostatků. Z této zásady je odvozena podrobnější úprava obsažená pro účely